Kirja "Helppohan se sun on"

Helppohan se sun on

Kirjan synty

Vuonna 2014 lähdimme kollegoiden kanssa Turun saaristoon Paratiisisaarelle josta olimme vuokranneet ison mökin - rantasaunalla. Istuimme paljussa ja vietimme rentoa kesäiltaa, energiat oli korkealla ja kaikilla oli hyvä fiilis. Aloimme puhua liiketoiminnasta, keskustelu eteni rennosti ja keksittiin lähes memeä muistuttava lausahdus "helppohan se sun on".

Tästä tuli reissun inside-vitsi, jos laitoin vaikka puita kaminaan niin joku pamautti jo ylälauteilta: "helppohan se sun on". Tämä hauska lausahdus jäi pyörimään ajatuksiini vuosiksi ja se pitää mielestäni sisällään vanhan juurtuneen uskomuksen jossa kyvykkyyttä ajatellaan mustavalkoisena. Joko osaat jotain tai et.

Me ihmiset laitamme lahjakkuuden ja luonteen varaan todella paljon painoarvoa, kun taas kovan työn ja itsensä kehittämisen varaan selvästi vähemmän. Miksi näin on?

Käsittelen kirjassa oman tarinan kautta tätä ajatusta kuinka kaikessa voi kehittyä. Kirja on kirjoitettu vahvasti suoramyyjille, mutta uskon myyjien, yrittäjien, vanhempien, ongelmanuorien tai kenen tahansa inspiraatiota tarvitsevan ihmisen saavan tästä kirjasta paljon irti.



Omat lähtökohdat

Jos et minua tunne, saattaa sinulle herätä kysymys: mitä annettavaa sinulla on muille? 

Kerron kirjassa todella avoimesti taustoistani ja mitä tämä yrittäjätaival on minulle opettanut. Tässä lyhyesti minun taustastani: 

Olin nuorena eksynyt todella pahasti sivuraiteille elämässäni. Minulla oli ongelmia päihteiden kanssa, koulut jäivät kesken ja sain kruunuksi vielä yli 30.000 euron vahingonkorvaukset.  En tietenkään pystynyt näitä maksamaan joten luottotiedot lähtivät 19-vuotiaana. Luulin elämäni olevan pilalla joten jätin kaikki laskut maksamatta. Ylimmillään minulla on ollut melkein 100.000€ ulosotossa. 

Vuonna 2005 sain kuitenkin elämältä toisen mahdollisuuden ja minulle tarjottiin mahdollisuutta lähteä suoramyyntiyrittäjäksi. Mietin alkuun näitä klassisia ajatuksia, että onko minusta tähän toimiiko tällainen liiketoiminta ja pidin menestystä jopa tuuripelinä. 

Tartuin kuitenkin mahdollisuuteen, koska ei minulla mitään parempaakaan suunnitelmaa ollut.

Innostuin nopeasti henkilökohtaisesta kasvusta ja jossain sisimmässäni aloin ymmärtää kuinka minun on mahdollista kehittyä paremmaksi versioksi itseäni ja sitä kautta voisin saada erilaisia tuloksia elämässäni aikaan.

Nyt olen toiminut 16-vuotta yrittäjänä, suurimmaksi osaksi suoramyynnin parissa. Matkalla on kokeiltu myös puhelinmyyntiä, myynninjohtamista sekä b2b-myyntiä. 

Urallani olen kokenut lukuisia ylä- ja alamäkiä. Olen ollut asunnoton, henkilökohtaisessa konkurssissa, kun taas välillä olen ratsastanut aallonharjalla ja laskuttanut todella hienoa provisiota.

Nykyään olen velaton ihminen ja kahden lapsen isä. Olen paininut lähes koko ikäni raha ongelmien parissa. Tiedän miltä tuntuu elää taloudellisessa stressissä. 

Tiedän myös kuinka hyvältä tuntuu kun vihdoin onnistuu ja saa korjattua oman elämän kuntoon.




Pointti

Koitan parhaani mukaan kirjassa vastata kysymykseen mitä on henkilökohtainen kasvu. Kirja on kirjoitettu tarinamuotoon ja pakattu täyteen omia parhaita oivalluksia suoramyyntiyrittäjyydestä, myynnistä sekä oman mindsetin hallinnasta.

En halunnut tehdä kirjasta mitään puhelinluettelotyyppistä manuaalia: tee nämä seitsemän asiaa niin menestyt. Suoramyynnistä on kirjoitettu liian vähän kirjoja suomeksi ja varsinkaan tällaisia henkilökohtaisia tarinoita ei juuri ollenkaan. En tiedä onko tämä jopa ensimmäinen laatuaan Suomessa ja suomenkielellä?

Kirjoittaminen ei ole ydinvahvuuteni - toki tässä kun yhden kirjan kirjoittaa niin aiheesta oppii huikeasti. Kirjoittamisessa minua auttoi Olli Mustonen joka toimi co-writerina minun kanssani. Olli on kirjoittanut jo aiemmin kaksi kirjaa. Molemmat Tampereen Ilveksestä ja oikolukenut näiden lisäksi useamman kirjan. Kiitos Ollille! Tätä blogia Olli ei ole oikolukenut, joten taso verrattuna kirjaan ei ole verrattavissa.

Mitä saat kirjasta

Ensimmäisen palautevyöryn jälkeen yleisin palaute on ollut se, että kirja on tullut luettua yhdellä tai kahdella lukukerralla. Monet ovat itkeneet ja nauraneet kirjaa lukiessa. Itse uskon kirjan koskettaneen ihmisiä, koska meillä kaikilla on ollut elämässä välillä vaikeita aikoja, joten näihin tarinoihin voi olla helppo samaistua.

Jokaiselle menestys sekä henkilökohtainen kasvu tarkoittaa eri asioita. Minulle menestys on tarkoittanut sitä, että pääsen joku päivä tuosta velkavuoresta ja rahastressistä eroon. Nuoruuden hölmöilyt jättivät jopa enemmän sitä "henkistä" velkaa kuin taloudellista joten olen myös jollain tavalla halunnut hyvittää tekojani.

Voi myös olla, että kirjan luettua alat asemoida omia kokemuksia eri tavalla kuin tähän mennessä. Nuorena kaikki meni aina munilleen ja ajattelin kuinka huono tuuri minulla on. Viime vuosina olen motivoinut itseäni ajatuksella, että elämä on kuin kirja tai tarina jota kirjoitetaan päivä kerrallaan. 

Me voimme itse vaikuttaa mihin suuntaan kirjan päähenkilö tarinaa ohjaa, kaikkiin vastoinkäymisiin me emme voi vaikuttaa, mutta juuri ne tekevät tarinasta kiinnostavan ja elämisen arvoisen. Ennemmin tai myöhemmin kovasta työstä saadaan myös palkinto. 

Suurin palkinto on se henkilökohtainen kasvu ja keneksi kasvamme matkan varrella. Tätä koettua kasvua harva näkee ulospäin, he näkevät vain sen yhden yön menestystarinan ja toteavat: "helppohan se sun on"

Toivon tämän tarinan inspiroivan sinua ja antavan uskoa sinun arkeen. 


Voit tilata kirjan täältä

Loppuun rentoa keskustelua kirjasta:








Kommentit